NA CO SI DÁT POZOR PŘI VÝBĚRU REALIZAČNÍ FIRMY NA FOTOVOLTAIKU?
Dnešní příspěvek bude trošku delší, nicméně možná právě ten nejvíce důležitý k přečtení pro ty z vás, kteří se rozhodli pro pořízení fotovoltaické elektrárny. Přiblížíme vám všechny důležité body, na které je potřeba si v dnešní době při výběru dodavatele dát pozor. Žijeme v turbulentní době, kdy se rychle vyvíjí nejen technologie, ale také adaptivita firem, které je dodávají. Bohužel ne všechny berou dodávku a její komplexnost zodpovědně a v mnohých bodech postrádají na kvalitě, na což v konečném důsledku nejvíce doplatí kdo? No přece zákazník. Poškozených zákazníků, či obětí těchto fotovoltaických podvodníků je už poměrně mnoho. Stačí se podívat na různá diskuzní fóra nebo si vyhledat recenze kdekoliv na internetu. Na ČT1 v archivu si lze dohledat několik dílů z pořadu Černé Ovce, kde se probírají konkrétní případy poškozených zákazníků. V tomto článku si tedy pojďme postupně rozebrat, na co si dát pozor u firem, které mají být vašimi potenciálními dodavateli.
100 lidí 100 chutí. To platí samozřejmě i u zákazníků, kteří si vybírají realizační firmy. Většina zákazníků má nastavená svá konkrétní kritéria, podle kterých se pak rozhoduje pro konkrétní realizační firmu. U někoho jde hlavně o kvalitu komponent, u někoho je hlavní rychlost dodávky a někdo jde například čistě po ceně. Vybírat firmu na realizaci fotovoltaiky čistě podle ceny nemusí být vždy úplně dobrá taktika. I zde platí přísloví, nejsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci. Celá věc ohledně nabídky a ceny v ní má ještě jeden podstatný háček a tím jsou skryté náklady. Protože je dnes konkurence velká a na trhu jsou doslova vyšší stovky firem realizující fotovoltaiku, snaží se velká část zaujmout zákazníka cenou. Zákazník tedy dostane nabídku s cenou, o které mu je tvrzeno, že je finální. Zákazník s touto cenou počítá, nicméně při podpisu smlouvy o dílo bývá u položkového rozpočtu napsáno, že se nezaručuje jeho úplnost. To v praxi znamená, že firma zákazníkovi v konečné faktuře nechá naúčtovat ony skryté náklady, které zaobalí například do položky “vícepráce” a cena se tak zákazníkovi zvedne klidně o 20 000 Kč – 50 000 Kč. Většina zákazníků tuto skutečnost nemůže vyřešit, protože v momentě, kdy konečnou fakturu dostávají mají už systém na střeše a protože měla firma tuto možnost zanesenou do smlouvy, nemůže se zákazník jakkoliv bránit. Lidově řečeno, má smůlu. Firma si ale mne ruce, protože zákazníka ulovila na nízkou cenu, o které už od začátku věděla, že není finální. Zákazník je takto často podveden. Pokud tedy i přesto vybíráte firmu podle ceny, nechte si vždy do smlouvy napsat, že je cena v položkovém rozpočtu ve smlouvě je finální po celou dobu dodávky a nemění se bez ohledu na možné vícenáklady. Pokud s tím firma nebude mít problém, pak máte jistotu, že jde o férový kšeft. Pokud s tím bude mít naopak problém, pak byste měli být na pozoru a vybrat si raději někoho jiného.
Termín dodávky je aspekt, který hraje důležitou roli. Fotovoltaika není nainstalována a zprovozněna ze dne na den. Po instalaci je potřeba provést revizi a po revizní zprávě trvá většinou ještě jeden měsíc, než vám ji přijede připojit do sítě distributor. Protože je zájem obrovský mají dnes firmy zakázky nasmlouvané na měsíce dopředu, někdy skoro až na rok. Důležitá je tedy kontrola termínů dodávky ve smlouvě. Něco jiného vám může slibovat zástupce firmy a realita termínu ve smlouvě je pak úplně jiná. Ideální termín dodání systému je kolem 2 – 4 měsíců od podpisu smlouvy + 30 dní na připojení distributorem. Dříve to většinou nelze z toho důvodu, že je potřeba podat žádost o připojení k síti distributorovi a tomu trvá se k žádosti nějakou dobu vyjádřit. Proto pozor i na firmy, které vám montáž slíbí do měsíce nebo snad i dříve. Může se totiž stát to, že fotovoltaiku budete mít namontovanou například do 14 dní, ale distributor připojení po 3 týdnech zamítne. Pak se takový problém těžce řeší, protože firma si panely nebude chtít odmontovat a vzít zpět a na druhé straně zákazník nebude moci fotovoltaiku připojit. Dále jsou zde také firmy, a to je druhý extrém, které vám systém dodají až za 8 – 10 měsíců od podpisu a někdy bohužel nedodrží ani to. Zákazník by si měl uvědomit, že v takovém případě, kdy podepisuje smlouvu s tak dlouhým termínem dodání, svěřuje firmě zálohu na oněch 8 – 10 měsíců, která se u fotovoltaik dnes pohybuje v průměru okolo 350 000 Kč – 400 000 Kč. Jestli má firma jiné přednosti, za které si stojí na dodávku počkat, to je na rozhodnutí každého konkrétního zákazníka.
Dalším důležitým předpokladem pro správný výběr realizační firmy, je profesní kvalifikace pracovníků. Tuto skutečnost si bohužel zákazník na schůzce může jen těžko ověřit a musí se více méně spolehnout na čestné slovo zástupce. Elektrikář s patřičným paragrafem a profesní kvalifikací zapojující vnitřní instalaci je samozřejmostí, co už ale samozřejmostí není jsou montážníci panelů. Ti musí mít mimo vzdělání v elektru (alespoň ti co operují s panely a zapojují je do série) také patřičné osvědčení a to Elektromontér fotovoltaických systémů (kód: 26-014-H). Více o této problematice jsme napsali v článku NOVELA ZÁKONA A JEJÍ VLIV NA INSTALACE FOTOVOLTAICKÝCH ELEKTRÁREN.
Je dodávka skutečně na klíč? Realizace fotovoltaiky na klíč včetně vyřízení dotace a připojení k distribuci je dnes samozřejmostí. Jak moc na klíč ale je většinou zjistí zákazník až při samotné dodávce. Rozsah dodávky určuje realizační firma. Co dodávka obsahuje a co ne by měl zákazník vědět hned při schůzce s obchodním zástupcem firmy. Většinou má firma určený rozsah prací, tedy co je součástí a co je příplatková služba. Některé práce, například výkopové práce v případě nutnosti vedení kabeláže v zemi (instalace panelů na zem), většinou součástí dodávky nejsou. Buď jde tedy o příplatkovou službu, nebo si zakopání kabeláže musí zákazník zajistit sám. To stejné se většinou týká vedení kabeláže uvnitř objektu. Standardem bývá vedení v lištách, naopak zasekání kabeláže je buď příplatková služba nebo ji firma třeba vůbec neprovádí. Co se týká například elektroměrových rozvaděčů a především rozvaděčů spadajících pod ČEZ, je zde povinná, distributorem zavedená úprava takového rozvaděče. Takovou úpravu musí zajistit realizační firma tj. musí být součástí dodávky. Některé firmy tuto úpravu jakou součást dodávky nemají a zákazník si ji tak musí komplikovaně zajistit sám. Zákazník by měl být na rozsah dodávky upozorněn a měl by vědět co je a co není její součástí.
V neposlední řadě je potřeba si dát pozor i na samotné obchodní zástupce firmy. O tom jsme si už pověděli více ve článku SCHŮZKA S OBCHODNĚ TECHNICKÝM ZÁSTUPCEM. Spousta obchodníků nejedná se zákazníky profesionálně, odborně a eticky. Aby obchodník prodal, je schopen zákazníkovi slíbit kde co, zatajit mu případné informace, které by mu ohrozily prodej, případně může jeho neznalost systému a požadavků na instalaci způsobit zákazníkovi vážné problémy. Obecně by se dalo říci, že je potřeba si dát pozor na ty obchodní zástupce, kteří vám budou tvrdit, že nic není problém a budou se vám snažit produkt vnutit za každou cenu bez jakéhokoliv zájmu o technická data.
Vypovídací hodnotou o kvalitě a zkušenostech firmy montující fotovoltaiku bohužel nemusí být ani doba, s jakou se firma na trhu pohybuje. Pro zákazníka to může zdánlivě znít jako věrohodný parametr, nicméně ne vždy tomu tak je. Některé firmy zaměřující se na montáže fotovoltaik a tepelných čerpadel už jsou tu dlouhé roky a přesto se některé z nich objevují v pořadech jako jsou černé ovce, případně je o nich na internetu plno velmi špatných recenzí. Je tedy potřeba mít se při výběru realizační firmy na pozoru a dbát na to, abyste nenaletěli některým z těchto podvodníků. Správná realizační firma nemá před zákazníkem co skrývat, je transparentní, má profesionální vystupování, je pružná a hlavně korektní.
Nejnovější příspěvky
Rok 2023 nám započal velmi pozitivní změnou v oblasti fotovoltaiky, a to pravidel pro budování malých výroben.
Co byste určitě měli vědět o potřebné kvalifikaci pracovníků, kteří vám fotovoltaiku budou montovat na střechu!
Na co si dát pozor při schůzce s obchodním zástupcem či technikem potencionální realizační firmy?